e-mail marketing

Jak Poprawić Wyniki Kampanii E-mail Marketingowej?

Każdego dnia każdy z nas otrzymuje bardzo dużo elektronicznej korespondencji. Liczba wiadomości, zarówno tych dostarczanych na skrzynki prywatne, jak i tych na skrzynki służbowe cały czas rośnie. Zdecydowanie przeważa nad liczbą tradycyjnych listów. Sprzedaż przy użyciu poczty zawsze przynosiła duże zyski. Jednak wraz ze wzrostem konkurencji i ich poczty zyski musiały dzielić się na coraz to więcej firm. Przeczytaj o czym należy pamiętać ustawiając kampanie E-mail marketingowe, aby pokonać konkurencję.

Otwarcia wiadomości są najważniejsze!

Wielu marketerów mierzy skuteczność kampanii za pomocą wskaźnika CTR – click through rate, czyli stosunku kliknięć do otwarć wiadomości. Jest to ważny wskaźnik, ale otwarcia wiadomości są zdecydowanie ważniejsze. Jeśli analizujemy CTR to zawsze w odniesieniu do otwarć. Kampanie, które uzyskują duży CTR nie zawsze mogą być uznane jako skuteczne. Jeśli wiadomość otwiera tylko kilka procent osób i większość z nich klika w zamieszczony w niej link to oznacza, że wiadomość jest bardzo dobrze skonstruowana, zachęca do kliknięcia i prezentowany produkt/usługa są interesujące dla odbiorcy, ale również nie ma wystarczająco zachęcającego tytułu, aby zajrzało do niej więcej osób.

Jaki CTR?

Przykład 1.
100 odbiorców
10 otwarć
10 kliknięć
Świetny CTR z otwartych e-maili, słaby Open Rate.
CTR ogólny: 10%
CTR z otwartych e-maili: 100%


Przykład 2.
100 odbiorców
70 otwarć
40 kliknięć
Bardzo dobry CTR z otwartych e-maili, dobry Open Rate.
CTR ogólny: 40%
CTR z otwartych e-maili: 57%


Podane przykłady pokazują, że zawsze należy zwracać uwagę na to jaki CTR występuje w raportach. Czy jest to CTR w odniesieniu do otwartych wiadomość czy wszystkich wysłanych i jaki jest wskaźnik Open Rate. Nie każdy raport będzie brał pod uwagę wszystkie dane. Bardzo istotne jest, aby przeanalizować wszystkie składniki i zastanowić się w których obszarach kampania była skuteczna, a w których wymaga poprawy.

Porównanie z pocztą tradycyjną

Wysłanie dużej liczby listów tradycyjną pocztą nie dostarczy nam tylu danych do analizy jak E-mail marketing. Nie otrzymamy danych o liczbie dostarczonych listów. Jednak możemy domniemywać, iż większość odbiorów, którzy otrzymają przesyłkę, otworzy ją. Na kopercie może widnieć logo firmy, pieczątka. Odbiorca może domyślać się co jest w przesyłce, ale nigdy nie ma 100% pewności. Fakt fizycznego posiadania listu także skłania do jego otwarcia. Jest to przewaga tego typu korespondencji nad e-mail marketingiem.

W przypadku wiadomości elektronicznych łatwiej jest usunąć e-mail nie zaglądając do środka. Szczególnie przy 90 wiadomościach, jakie dziennie dostaje przeciętny mieszkaniec naszego globu. Tytuł wiadomości jest kluczowy. Musi zdecydowanie zachęcać do otwarcia. Najczęściej popełniane błędy przy konstrukcji tematu to:
1. Brak konkretów
2. Za dużo obietnic
3. Nuda
4. Brak oryginalności
5. Trudne słowa
6. Zbytnia hasłowość
7. Zbyt długie

Na szczęście nie musimy od razu znać przepisu na idealny mailing. Niskie koszty wysyłania wiadomości pozwalają na sprawdzenie skuteczności i testowanie jakie poszczególne elementy najlepiej się sprawdzają. Bo chodzi nie tylko o treść, ale także prezentację graficzną, obecność załączników czy kolor czcionki. Poza tym system, który dostarcza nasze maile może nam podać informacje odnośnie tego w jaki sposób potencjalny klient zareagował na naszą reklamę. W co kliknął, ile razy otworzył itp. Wyniki tych badań możemy wykorzystać także w innych kampaniach, nie tylko elektronicznych.

Kłopotliwe może być to, że mimo ogromnego postępu, jaki dokonał się w ostatnich latach, nadal nie potrafimy uzyskać stanu, w którym wszystkie wysłane maile dotrą do adresata. Skoro dużo wiadomości w ogóle nie dociera do celu, jeszcze bardziej trzeba zadbać o wysoką liczbę otworzeń maili. Okazuje się, że bardzo istotną rolę odgrywa tu godzina, o której został on wysłany. Domyślilibyście się, że najlepiej jest to zrobić pomiędzy godziną 1 a 5 rano? Jest to spowodowane faktem, że na liście nieprzeczytanych maili takie wiadomości wyświetlają się jako jedne z nowszych, czyli najwyżej. Pewnie większość z nas rozpoczynając rano pracę zaczyna od przejrzenia skrzynki. Dokładniejsze sprawdzanie tych, które otwieramy jako pierwsze jest typowe. To właśnie dzięki temu maile wysłane w podanych wyżej godzinach są skuteczniejsze zarówno pod kątem otwarć jak i kliknięć!

Małe poprawki potrafią zdziałać cuda

To właśnie takie niuanse sprawiają, email marketing plasuje się na 2 miejscu podium jeśli chodzi o skuteczność w marketingu internetowym. Wyżej jest tylko pozycjonowanie. A trzeba jeszcze wziąć pod uwagę skomplikowane przepisy, jakie serwuje nam UE, a które z tej dwójki dotyczą tylko mailingu. Poza ogólnymi, uniwersalnymi dla każdego państwa zapisami w Dyrektywie, dochodzą jeszcze szczegółowe przepisy, które w każdym państwie mogą być inne. Niektóre też obowiązują wyłącznie w przypadku konkretnych treści.