[PRESTASHOP] Optymalizacja sklepu

[PRESTASHOP] Optymalizacja Sklepu Pod Pozycjonowanie

Dobre SEO jest niezbędne w każdym biznesie internetowym. Na pewno o tym wiesz, skoro szukasz informacji na ten temat. Masz sklep internetowy i chcesz, żeby Google uważał go za bardziej wartościowy (czytaj: częściej wyświetlał go swoim użytkownikom)? A może jesteś dopiero na etapie tworzenia strony i chcesz, żeby od samego początku wszystko było przygotowane najlepiej jak tylko się da? Tak czy inaczej dobrze trafiłeś! Z tego poradnika dowiesz się jak to zrobić na platformie PrestaShop, Shopify i WooCommerce.

UWAGA: Chcesz, żeby Twój sklep wyświetlał się wysoko w wynikach wyszukiwania? Pewnie zainteresuje Cię nasza oferta na pozycjonowanie sklepów internetowych, w której skład wchodzi również optymalizacja.

Przejdźmy teraz do konkretów. Przeczytaj wszystko po kolei lub kliknij jeden z linków w spisie treści, aby przejść do interesującego Cię działu.

PrestaShop – optymalizacja

Presta jest jedną z popularniejszych w Polsce platform, na których tworzy się sklepy internetowe. Na szczęście dla swoich użytkowników zapewnia też mnóstwo opcji, które poprawiają SEO strony. Możesz je zobaczyć wchodząc z menu głównego w Preferencje > Dane URL i SEO.

Dane URL i SEO Prestashop

Teraz wyświetli Ci się kilka sekcji. Omówimy każdą z nich osobno.

Pierwsza to Dane URL i SEO

SEO Prestashop

W tej sekcji możesz edytować każdą podstronę oddzielnie. Umożliwia to przycisk Edytuj, który znajduje się po prawej stronie. Po kliknięciu w niego przejdziesz na nową stronę z opcjami do edytowania.

Metatagi Prestashop

Tutaj masz możliwość zmiany treści podstrony, Tytułu podstrony, Opisu meta i adresu URL. Oto kilka istotnych wskazówek jak to zrobić:

Tytuł strony: Będzie wyświetlać się na liście wyników wyszukiwania. Ważne, żeby umieścić w nim frazę kluczową, najlepiej na samym początku.

Opis meta: Ten element także wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Można w umieścić słowo kluczowe, ale nie dodaje to dużej wartości. Lepiej wykorzystać opis meta jako zachętę do kliknięcia w link – czasami udaje się zrobić obie rzeczy jednocześnie.

Przewijając stronę w dół dojdziesz do kolejnej sekcji, która nazywa się Ustaw URL-e

URL Prestashop

 Z punktu widzenia optymalizacji jest to bardzo pomocna część, ponieważ to tutaj możesz ustawić Przyjazny adres URL i to naciskając tylko jeden przycisk: TAK. Możesz także skorzystać z opcji Wyróżniony URL, jeżeli zależy Ci na tym, aby adres strony zawierał polskie znaki diakrytyczne.

W tej sekcji PrestaShop pozwala także na wybranie czy chcesz używać Przekierowań do kanonicznego adresu URL i jaki status przekierowania HTTP ma być używany (tymczasowy lub stały).

Sekcja nr 3 nazywa się Ustaw URL sklepu. Jak sama nazwa wskazuje, możesz zaktualizować i zmienić domenę używaną przez aplikację PrestaShop.

Przedostatni moduł to Schemat URL-I

Tutaj możesz ustalić swój własny sposób generowania przyjaznego URL. Aby to zrobić, musisz zmienić ścieżki w swoim sklepie. Jak już to zrobisz, koniecznie pamiętaj o zapisaniu zmian. Po naciśnięciu przycisku Zapisz wygeneruje się plik .htaccess.

Na samym dole znajduje się Generowanie pliku robots.

Kliknięcie w przycisk Generuj plik robots.txt spowoduje automatyczne dodanie pliku robots.txt, który zawiera wykluczenia dla plików i katalogów, które nie mają być publiczne i nie powinny być indeksowane.

Dodawanie produktów do sklepu – na co zwracać uwagę

Kiedy tylko uporasz się z optymalizacją sklepu na poziomie ogólnym, warto też dopracować strony produktowe. Zrobisz to wchodząc z menu głównego w Katalog > Produkty > Dodaj produkt. Oczywiście zmiany możesz też wprowadzić w dodanych wcześniej produktach. Wtedy wybierz po prostu opcję Edytuj i zastosuj podane poniżej wskazówki.

Produkty Prestashop

Nazwa produktu: Muszą tutaj znaleźć się słowa kluczowe, oczywiście jeśli to możliwe i uzasadnione, tzn. odpowiada produktowi. Najlepszym rozwiązaniem jest umieszczenie frazy kluczowej na początku nazwy:

Kiedy słowo kluczowe to: „stół drewniany”:

DOBRZE: „stół drewniany do jadalni”

ŹLE: „stół do jadalni drewniany”.

Opis krótki: Tutaj też wskazane jest, aby umieścić słowo kluczowe. Opis krótki można przekopiować z opisu meta. Powielenie treści w np. meta opisie i opisie krótkim/długim nie jest błędem (tak samo jak w metatytule i tytule).

Opis długi : Warto zadbać o to, żeby miał w sobie zarówno frazy kluczowe jak i ich elementy, to znaczy: „stół drewniany”, „stół”, „drewniany”, „drewniany stół do jadalni”, itp. Im dłuższy opis, tym lepiej. Trzeba jednak pamiętać o jednej zasadzie: opisy muszą być unikalne, tzn. należy unikać kopiowania ich z podstron innych produktów. Problem pojawia się w momencie, kiedy mamy produkty do siebie podobne, np. stół drewniany ośmioosobowy i dwunastoosobowy.

Jeżeli opis zawiera śródtytuły to też warto, aby była w nich fraza kluczowa, np. „stół drewniany – zalety” , „stół drewniany – proponowane aranżacje”, „stół – dostępne opcje”. Śródtytuły warto wstawić w nagłówku H2, czyli: <h2>śródtytuł</h2>.

Gdy to uzasadnione, warto w opisie umieścić link lub linki do innych podstron w sklepie, np. „jeśli szukasz większego stołu przejdź tu”, „dobierz do stołu krzesła z tej samej kolekcji”. Zadziała to zarówno na korzyść sprzedaży jak i pozycjonowania obu stron: zarówno tej, na której jest link jak i tej linkowanej.

Zakładka SEO

Meta-tytuł: Podobnie jak w przypadku strony głównej, meta-tytuł będzie wyświetlać się w wynikach wyszukiwania Google. Ważne, aby słowo kluczowe znalazło się na początku.

Opis meta: Opis również wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Nie musi zawierać słowa kluczowego. Lepiej umieścić w nim ciekawą zajawkę, która skłoni klienta do kliknięcia w nasz wynik.

Meta tytuł, meta opis Prestashop

Przyjazny adres URL: W tym miejscu ustawiasz przyjazny URL. Nie powinno być w nim słowa kluczowego. Jeśli Twoim słowem kluczowym np. „stół drewniany” to w adresie lepiej byłoby umieścić np. „stoly-drewniane” albo „stol-z-drewna” (Google nie rozumie polskiej odmiany i traktuje te frazy jako różne). Adres powinien zawierać około 60 znaków. Akceptowalną górną granicą jest 80 znaków. Powyżej tej wartości adres jest już za długi (liczbę znaków liczymy w całości od http://). Przy tworzeniu adresu używaj tylko liter i numerów, a spacje zastąp myślnikami.

WAŻNE: Wszystko poza adresem można zmienić później. Ten parametr musi być ustalony raz na zawsze przed wypuszczeniem strony do sieci. Jeśli zmienimy go w trakcie istnienia strony to pojawią się błędy 404 lub przekierowania, które mniejszym lub większym stopniu wpłyną negatywnie. Jeśli masz wpisane w adres słowo kluczowe to lepiej, żeby tak już zostało – nie jest to ogromny błąd, a też zdecydowanie lepsza opcja niż zmiana adresu.

Zdjęcia

Nagłówek: Tutaj należy opisać, co znajduje się na obrazku i wykorzystać do tego słowa kluczowe. Czasami może zaistnieć potrzeba lekkiego „naciągnięcia faktów”, np. „idealny stół drewniany do jadalni” (frazą kluczową jest tutaj „idealny stół”, „stół do jadalni”, „stół drewniany” i inne kombinacje).

ALT Prestashop

W żadnym miejscu nie należy stosować tzw. upychania słów kluczowych, np. Metatytuł: „Stół drewniany, stół do jadalni, stół dębowy 12 osób”. Taka taktyka działała 10 lat temu. Trzeba pamiętać, że sklep jest przede wszystkim dla klientów i musi być dla nich przyjazny. Optymalizacja to tylko dodatek. Bardzo potrzebny, ale nie najważniejszy. Roboty są coraz mądrzejsze i coraz lepiej rozpoznają ciekawe treści. Nie zawsze wszystko da się zoptymalizować na 100%. Ważne, żeby pamiętać o zasadach i starać się robić to zgodnie z nimi.

Jeśli masz dodatkowe pytania lub potrzebujesz pomocy w optymalizacji sklepu na oprogramowaniu Prestashop lub jakimkolwiek innym to napisz do nas! Pomożemy!

Dagmara Delikat
3G Studio